Iguazu watervallen

27 april 2018 - Buenos Aires, Argentinië

We zijn inmiddels bij het laatste kadootje van deze reis aangekomen voor wat betreft het delen met jullie. En wat voor eentje zeg. Hiervoor moet ik wel naar de jungle,  het meest noordwestelijke punt van Argentinie, Puerto Iguazu. Wat tevens grenst aan zowel Brazilie als Paraguay. De Iguazu watervallen, naast de Niagra en Victoria Falls, een van de drie grootste watervallen ter wereld. Zowel aan de kant van Brazilie als aan de Argentijnse kant te bezoeken met totaal 275 grote en kleine watervallen.

Foz de Iguazu:
Op  aanraden van eigenlijk iedereen met wie ik gesproken heb over de watervallen bezoek ik eerst de Braziliaanse kant. Zodra je het park in komt, stap je in een bus die je eerst langs wat stops brengt waar je eventueel boottochten en andere tours kunt boeken binnen het park, alvorens je word afgezet om zelf langs de watervallen te wandelen. In de  bus worden we gewaarschuwd voor de wilde neusbeertjes die er alles aan zullen doen om aan voedsel te komen. Maar die je absoluut niet mag voeren omdat ze er onderling om zullen vechten en dus ook erg agressief kunnen worden. Bij de eerste mirador staan deze (dan nog schattige) neusbeertjes dan ook al op me te wachten. Ik  heb lunch meegenomen en dat hebben ze dan ook meteen door, snel maak ik me uit de voeten. Maar jullie raden natuurlijk al... Nog geen 10 minuten later, als ik een trapje af loop om foto's te maken word ik vanachteren besprongen door zo'n beest, hij heeft het trapje in zijn voordeel gebruikt om de hoogte te halen. De meeste mensen zouden nu hun tas loslaten maar ik natuurlijk niet. Het beest weegt nog best zwaar en heeft zijn tanden inmiddels in mijn tas gezet en ondanks dat er veel omstanders zijn doet natuurlijk niemand iets behalve filmpjes en foto's nemen van het hele tafereel. Ondertussen blijf ik hopeloos aan de tas schudden en rare geluiden maken (wat totaal niet helpt) totdat er gelukkig iemand van het park komt die hem wegjaagd. Ik lach het laatst want ik heb nog steeds me lunch al word me wel verteld dat ik mazzel heb dat ik niet gebeten ben want deze beesten kunnen ook rabbies bij zich dragen en dat het verstandiger is de volgende keer gewoon me tas los te laten. Maar goed terug naar de watervallen.. Het pad langs de watervallen bestaat hier uit een enkel pad wat erlangs loopt met aan het eind een platvorm om wat dichterbij te komen, waar je ook flink nat wordt. Het kost misschien 2 uurtjes om dit af te leggen maar dat komt bij mij voornamelijk doordat ik bij elke vlinder stop om een foto te maken, wat zijn ze mooi zeg en een soort is zelf zo groot als mijn hand. Ik ben al erg onder de indruk van wat ik hier allemaal zie maar weet dat morgen dat dubbel en dwars gaat overrtreffen, ik kan niet wachten.

Puerto Iguazu watervallen:
De volgende dag is het tijd om het veel grotere en uiteraard duurdere park aan de Argentijnse kant te gaan bezoeken. Je hebt een downtrail (van onderaf), uptrail (van bovenaf), je kan met een treintje naar Garganta del Diablo (de keel van de Duivel) en je hebt het groene pad. Ik begin (omdat er niet veel andere keus is) bij het groene. Ik lees natuurlijk weer niet de borden en snap daarom ook aan het eind en niks gezien te hebben niet helemaal wat hiervan de bedoeling is. Van iemand in het hostel begrijp ik later dat hier de kans aanwezig is om apen te zien. De uren daarna ben ik verbaasd, overdonderd en super onder de indruk van de enorme kracht van de watervallen. Als een daap loop ik de trails en sta te staren naar de watervallen, lang geleden dat ik zo onder de indruk ben geweest van iets. Dit is zo'n ding dat je eigenlijk gewoon met eigen ogen moet zien. Daarom deze keer ook wat filmpjes. Onderweg kom ik ook nog verschillende dieren tegen zoals een schildpad, (ik denk) meervallen, een toekan, maar het schattigst is toch wel de pluchekap gaai, wat een uitdrukking heeft dat beestje zeg. Ik ben het met iedereen eens dat de Argentijnse kant een stuk gaver is maar aan de Braziliaanse kant krijg je wel een algemene indruk van hoe groot het eigenlijk is en is het misschien wat overzichtelijker. Ik ben blij dat ik dit als laatste heb bewaard. Ik heb er weer van genoten.

Bedankt allemaal  voor het volgen en de leuke en lieve comments, ik ga nu ff vakantie houden!!!  Xx lin

1. Sab:
    ♥️ it!
  2. Sylvia Bakker:
    Wat een reis... Wat een indrukken pff schitterend meid 💕♥️💕♥️💕♥️
  3. Henk dingemanse:
    25 april 2018
    Vakantie wat heb je de afgelopen zes maanden dan gedaan?
    Het is weer een mooi verhaal
    Ik wen s je alvast een goede terugreies en nog leuke avondturen de komende dagen en zie je gzond en wel weer op de camping verschijnen
    Veel liefs en doe voorzichtig
  4. Silvia Dingemanse:
    25 april 2018
    Je hebt super mooie natuur gezien en veel meegemaakt zeg. Nu ff tijd om te chillen😜Nog veel plezier de laatste dagen en we gaan je snel weer zien. Bedankt voor al je mooie verhalen😚
  5. Mark Broxks:
    25 april 2018
    Ik heb genoten van al je verhalen Linda, geniet van je vakantie
  6. Gemma:
    25 april 2018
    Fantastisch hoor ik word een beetje jaloers van alles maar door jou ogen heel wat gezien tot gauw
    Kom gezond terug
  7. Bianca:
    25 april 2018
    Ge-wel-dig ... wat een fantastisch mooie foto’s en filmpjes... wat zal jij genoten hebben om dat in het echt te zien 😍😍 nu nog ff genieten..,, tot snel xxx
  8. Rob:
    Vakantie vieren om van je reis bij te komen. enjoy it XXX Rob XX
  9. Sabrina van den Hurk:
    Geweldig!!
  10. Francis Guis:
    25 april 2018
    Super reis verslag een hele fijne vakantie x
  11. Rob Oostra:
    27 april 2018
    leuk hoor, fijne vakantie nog en goede terugreis
  12. Marian:
    28 april 2018
    Leuk om je teis verhalen te lezen. In Peru wel veel het zelfde gedaan. Ik heb dus de 5 daagse Salkantay trek gedaan. Aardig zwaar De 2de dag gelukkig op een paard naar boven 4630 m hoog. Maar wel in de regen en modder naar de campsite. Ook dus de hotsprings de ziplijnen. Ik dus alleen zittend Niet op mijn kop of als een condor. Toen ik dat allemaal zag dacht ik wel daar ben ik vast niet tegen verzekert. Ik bracht her er levend van af. Hoewel ze me bij een zip lijn op moesten halen want ik haalde het einde niet. Gelukkig kon ik de draad pakken zodat ik niet helemaal weer achteruit ging. Heel veel geluk met Machupichu. We waren er dus voor 6am en het weer klaarde toen net op en nog niet druk. Wel heel erg imposant met die geweldige bergen er om heen.
    Verder ook nog naar Arequipa Puno en lake Titicaca en de reed islands die eigenlijk alleen voor toeristen in stand zijn gehouden. Op het laatst nog 4 dagen in parque national Manu gevlogen en heel luxe daar in een cabin. Deed me erg denken aan de regen wouden in Australie.
    Ik vertrek 1 mei via Singapore trug naar Australie. Dan ben ik 5 maanden weg geweest. Mischien lukt het je om eens naar Australie te komen. Kan je altijd bij mij terecht.