Mar del Plata

24 november 2017 - Mar del Plata, Argentinië

Terwijl ik dit schrijf zit ik alweer in de bus naar de volgende bestemming maar laat ik beginnen bij de busrit van Buenos Aires naar Mar del Plata.

De bus zou om 2.45 uur vertrekken en ik kwam, nadat de taxichauffeur alle rode stoplichten had genegeerd, 5 min voor vertrek aan op de busterminal. Ik was weer eens blijven hangen in de kroeg :-). Al snel werd duidelijk dat de bus een flinke vertraging had. Wat hier meer regel dan uitzondering is, dus ik ging nog ff zitten. Al snel kwam er een straathond bij me zitten en in een moment van zwakte besloot ik mijn laatste halve liter water met het beest te delen. Maar voor ik het wist zag ik dat het beest bij me tas bezig was. Ik had namelijk een heel lekker zacht nekkussen aan me tas hangen en de hond zag hierin zijn ideale paringspartner. Het werd zo gênant dat ik het kussen van hem weg probeerde trekken maar dit was natuurlijk het laatste wat ik had moeten doen. Het werd een groot piepschuimballetjesfeest op het station. Het beest ging een stukje verderop liggen en deed moe maar voldaan zijn ogen dicht haha.

Na een bus reis van 6 uurtjes kwam ik aan in Mar del Plata. Zowel bij aankomst als vertrek was het aan het storen waardoor het de dagen ertussen heel wisselvallig weer is geweest. Van in je bikini op het strand naar met bakken uit de lucht. Toch heb ik in de 4 goede dagen nog wel een hoop leuke dingen kunnen doen.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik toch wel een beetje angstig naar de airbnb ging die ik geboekt had. Slapen bij een Argentijns spaans sprekend gezin waarvan er één een beetje engels spreekt, waarom maak ik het mezelf nou zo moeilijk?!?!

En dat is deze week ook echt geweest, het is zo vermoeiend als je de hele dag een taal hoort waarvan je in elke zin maar 2 woorden verstaat. Het Argentijnse spaans is ook nog eens een beetje anders dan het Spaanse spaans dus dat helpt ook niet erg mee. Ik heb het natuurlijk wel gewoon geprobeerd maar toen ik in de bus zat en ik dacht dat een dame aan mij vroeg: heb je je familie aangebraden?  Besefte ik dat het ws niet helemaal klopte. Ik antwoorde, Nee. Waarop ze het nog een keer vroeg en ik weer nee. Bij de vierde keer zei ik maar ja en toen hield ze op. Ik heb in mijn hoofd dus hele spannende en leuke gesprekken gevoerd met mensen maar kan er niks over schrijven want het zal niet de waarheid zijn :-).

Gelukkig hielp de zoon me op weg en kwamen er na een paar dagen meer mensen. De vrouw des huizes was een beetje een oude hippie. Dus het begon in de ochtend met hare krishna muziek, gevolgd door wat gedans met wierook, en dan in de avond volkdansen en protestsong karaoke.

Het was de hele week internationaal filmfestival in Mar del Plata en in het weekend was er een marathon. Ik onmoette Andrea uit Colombia (dol op haar selfie stick) en die was weer heel blij mij te zien omdat zij haar engels wilde verbeteren. Zij is deze week echt mij redding geweest en het valt ook op dat als je met iemand ben die de taal spreekt, er goedkopere deuren voor je open gaan. Ik was ook echt de gringa deze week. Wat niet meer dan buitenlander. Als enige Europeaan werd ik veel nagekeken en zaten de kinderen met grote ogen naar me te kijken. Ze hadden er wel eens van gehoord maar er nog nooit een gezien haha.

Het tofste van Mar del Plata zijn toch echt wel de zeeleeuwen. Ze hebben hier een eigen strand. Zoals te zien op de video. En ook uit de haven zijn ze niet weg te slaan, ze in de straten rondom de haven liggen ze van het zonnetje te genieten. We hebben ook nog een boottocht gedaan, het museum del Mar bezocht en lekker op het strand gehangen.

Mar del Plata is een beetje het Ibiza van Argentinië. Kilometers strand met privé beachclub waar in de zomer grote feesten  gegeven worden en dj's komen. Of lekker op de boulevard langs de stranden lopen en in het centrum de bekende (nep)merkkleding winkels voor de toeristen. Het seizoen moet nog beginnen dus heb niks van het feesten meegekregen maar weet zeker dat dit een hele toffe plek is eind december en januari.

Het was een super lieve familie om bij te verblijven en heb een hoop gelachen met alle mensen die ik ontmoet heb maar het is gewoon nog een beetje te hoog gegrepen op dit moment met mijn Spaans.  Terug naar de toeristenwereld dus. ..

Zoals gezegd zit ik nu in de bus naar de volgende bestemming. De totale rit duurt 16 uur maar voornamelijk s nachts dus heb lekker kunnen slapen. Ik ben onderweg naar Puerto Madryn en denk dat dit tot nu toe het hoogtepunt gaat worden. Maar wat ik ga doen verklap ik natuurlijk nog even niet. Een heel fijn weekend iedereen en tot volgende week Xx

1. Sylvia Bakker:
    24 november 2017
    Hoi Lin, Ik betrap me er op dat ik toch stiekum iedere keer zit te kijken of er al weer post van jou is hi hi heel leuk om je avonturen te lezen en je leuke foto's te zien. Knuffel van ons xx
  2. Patricia:
    24 november 2017
    Wat leuk om je stukken te lezen... Ik ken je nog niet heel lang maar hoor en zie het je vertel.....
    Geniet ervan meid en ik ben benieuwd naar je volgende verhaal / avontuur.
    Liefs Patricia
  3. Manon Albers:
    24 november 2017
    Hi Lin, ik lig helemaal in een deuk om die hond, zie het helemaal voor me. Benieuwd naar je volgende bestemming, zal me ook niets verbazen als je ineens ergens gaat mediteren ;) liefs!!
  4. Henk:
    25 november 2017
    Hee lin ook echt iets voor jou om sjans te krijgen met een hond kan ook alleen jou maar overkomen.
    Weer een mooi en leuk verhaal kijk weer uit naar je volgende avontuur.
    Zijn nog even op de camping geweest en alles ziet er goed uit.
    Liefs henkxxx
  5. Silvia Dingemanse:
    25 november 2017
    Hi Lin, wat een leuk verhaal weer. Doet me een beetje denken aan onze vroegere avontuurlijke wandelvakantie in binnenland Turkije, maar dan anders haha. Net ff chill weekje Valkenburg achter de rug. Ik zag dat je nu halverwege het land bent. Lijkt me erg mooi daar. Meis, have fun en tot het volgende verslag XX
  6. Allison:
    25 november 2017
    Geweldig!! Volgende job schrijfster... wat een belevenis weer.
    Ik heb het gevoel dat we het met je mee beleven hoe je het allemaal in detail verteld en beschrijft.
    Heel veel plezier en ik verheug me op je volgende belevenis😘
  7. Tineke:
    Hallo linda
    Heb alle foto's zitten bekijken geweldig en die zeeleeuwen en flamingo's oude boten of te wel hopen roest.
    Leuk om het allemaal te zien en mee te beleven wat jij daar mee maakt.
    En wacht de foto's en video en natuurlijk je verhaal van deze week weer.af.
    Groetjes en blijven genieten.
    Tineke
  8. Karla Zonneveld:
    26 november 2017
    Hahaha heerlijk Lin om je verhalen te lezen !! En super die foto’s !! Blijf je in de gaten houden !! 😋 Geniet ervan wijfie ! Dikke x