El Bolson - Bariloche

11 februari 2018 - Bariloche, Argentinië

El Bolson:
Er waren van te voren meerdere redenen om naar El Bolson te gaan, allereerst de wandelroute 'El Cajon del Azul' die me door iedere Argentijn die ik in het zuiden ben tegengekomen werd aangeraden omdat dit volgens hun de mooiste van het land is. Daarnaast omdat het een hippie stadje is wat me wel eens leuk leek ter afwisseling en omdat hier het hostel Earthship Patagonia gevestigd is.

Ik had door alle eerdere ervaringen van te voren geen hostel geboekt waardoor ik helaas de eerste dag ook niet terecht kon in Earthship maar werd doorverwezen naar een hostel zo'n 50 meter verder wat voor 1 nachtje ook prima was. Ik was toch niet van plan om heel veel te doen vandaag aangezien ik weer een flinke busreis achter de rug had en gewoon een beetje verrot was.

De volgende ochtend ging ik meteen naar Earthship en ze haddden een plek voor 3 nachten dus die heb ik meteen genomen. Hostel Eartship Patagonia is een project waarbij op een alternatieve gebouwd is. De buitenkant bestaat vooral uit oude autobanden die volgestopt worden aarde, puin, stro en andere afgedanke materialen waar dan een laag pleisterkalk overheen gaat en voor de binnenkant blikjes en flessen. Door veel ramen toe te voegen komt de verwarming van de zon en voor het water wordt regenwater gebruikt dat eerst naar de douche gaat, dan naar het toilet en vervolgens (na filtering) voor het bewateren van de planten in de tuin. Dit in combinatie met zonnepanelen maakt het een gebouw met eigen energievoorziening. Ik had zelf, 8 jaar geleden, al meegewerkt aan een soortgelijk (kleinschaliger) project in Spanje maar het nooit afgezien. Ook was het leuk om eens niet binnen in een kamer te slapen maar buiten in een yurt.

De wandeling 'El Cajon del Azul' was inderdaad een hele mooie wandeling langs de Rio Azul welke je naar het eindpunt brengt waar het water vanuit de berg door een ravijn de rivier in stroomt. Qua hoogteverschil van 400 is het niet de meest uitdagende wandeling maar die 400 meter moet je in de eerste 6,5 km wel een keer of 8 doen. Langs de totale 20 km waren er meerdere plekken om even een lekkere duik te nemen wat ook echt nodig was aangezien het boven de 30 graden was. De dag erna ben ik lekker naar Lago Puelo gegaan, een dorpje 45 minuten met de bus vanaf El Bolson met een meer waar je lekker kunt zwemmen, het was de heetste dag van het jaar met 36 graden. Helaas had ik alleen mijn aftersun meegenomen ipv de zonnebrand waardoor ik al snel een beetje een rare kleur kreeg. Uiteraard ben ik ook naar de hippiemarkt geweest maar aangezien je niet met gekochte spullen wilt rondzeulen tijdens de rest van de trip en dus weet dat je toch niks gaat kopen is dit niet zo interresant.

En toen was het alweer tijd om te gaan. Naar Bariloche, het Zwitserland van Argentinie, hier 2 uurtjes met de bus vandaan.

Bariloche:
zie video Bariloche

Xx

1. Iwana:
    11 februari 2018
    Lieve Lin, wat ziet het er allemaal schitterend uit! Weet zeker dat het in het echt nog indrukwekkender is om te zien. Fijn dat alles goed gaat en dat je het naar je zin hebt. Zorg goed voor jezelf. Veel liefs, Iwana 😘
  2. Sab:
    11 februari 2018
    Wauw! 😍 ziet er allemaal geweldig uit! Genietse ❤😊🍀🍻🖒
  3. Henk dingemanse:
    12 februari 2018
    Schitterende foto's en wat een mazel met het mooie weer hier is het alleen maar nat en koud.
    Zie gauw je volgende avontuur weer tegemoetxxx
  4. Silvia Dingemanse:
    12 februari 2018
    Wauw Lin, wat een prachtige foto's en super mooi weer. Begin al aardig jaloers op je te worden. Wij kunnen niet wachten tot de kou voorbij is.
  5. Sylvia Bakker:
    12 februari 2018
    Wat een schitterende omgeving wijffie😍
    Leuk om te zien☺ dikke knuffel❤een de gr van ons 🤗
  6. Karla Zonneveld:
    Ziet er prachtig uit wijfie!!! Lkkr hoor ! 😚
  7. Nancy Snijders:
    13 februari 2018
    Wauw wat mooi! En wat een leuke ervaring om in een ecologisch verantwoorde hostel te slapen. Toch mooie info om weer mee te nemen (ben benieuwd of je inspiratie hebt opgedaan voor een bouwproject op de camping 😉). Heel cool slapen in de Nirvana kamer! Wederom succes met de verdere reis en we horen weer van je.